sponsor ad

Powered by Blogger.

Tuesday, February 17, 2015

Tagged under: ,

cichlids adalah penguasa kawasan

sifat cichlid agak ganas. mereka akan bergaduh dalam banyak keadaan seperti apabila berebut kawasan, berebut makanan dan beberapa keadaan yang lain.

cichlid adalah penguasa kawasan. ia akan berjuang untuk melindungi kawasan yang ingin ditaklukinya. contohnya jika di dalam aquarium anda ada gua ataupun tempat yang boleh dijadikan tempat berlindung, cichlid akan berebut untuk menjadi penguasa di tempat tersebut.

dalam aquarium aku, electric blue cichlid adalah ikan yang paling berkuasa. ia telah menuntut dan berjaya melindungi hampir kesemua kawasan perlindungan di dasar aquarium. yang menjadi sedikit pelik, cichlid yang bersaiz lebih besar daripadanya pun tunduk dan tidak melawan.

gua yang telah ditakluki dan menjadi kesukaan electric blue


semangat juang cichlid ini agak tinggi. walaupun berkali-kali aku ubah posisi gua dan batu karang dalam aquarium sewaktu menukar air, ia tetap berkuasa. tujuan aku mengubah keadaan dalam aquarium adalah kerana aku ingin menjadikan susasana aquarium tersebut sesuatu yang baru.

harapan aku supaya cichlids ini merasakan bahawa mereka berada di tempat baru. ini akan mendorong mereka mencari dan menuntut kawasan masing-masing. tetapi sehingga kini aku masih tidak berjaya. electric blue masih juga berkuasa.

0 comments:

Post a Comment