sponsor ad

Powered by Blogger.

Tuesday, February 17, 2015

Tagged under: ,

mengapa aku pilih cichlids

jawapan kepada soalan itu ialah: aku pun tak tau.

electric yellow cichlids
electric yellow cichlids


ia secara kebetulan. pada suatu hari aku dan keluarga singgah di satu kedai menjual ikan-ikan peliharaan. saja tengok-tengok. memang aku ada niat dalam hati untuk mempunyai aquarium sendiri di rumah. namun bukan dalam masa terdekat. banyak lagi benda yang aku perlu selesaikan sebelum aku serius memelihara ikan di rumah.

tapi pada hari itu entah macamana, isteriku mengambil lagkah untuk membeli aquarium. aku sedikit terkejut. namun katanya untuk mengambil hati anak-anak. aku turutkan saja.

bermula dari saat itulah kami mempunyai sebuah aquarium di rumah. sebuah aquarium yang telah siap dipasang di kedai lagi. siap dengan pasir, pump dan segala hiasan yang lain. harganya hampir rm300.

kenapa memilih ikan cichlids. aku memang tidak menyukai ikan emas. sebabnya warna dan bentuknya adalah sama. tidak banyak variasi. aku juga tidak suka pergerakan ikan emas yang sangat perlahan. nampak seolah-olah ikan ini pemalas.

bila aku terpandang akan ikan cichlids ini, aku terus tertarik dengan variasi warna dan bentuk ikan itu sendiri. pergerakannya juga aktif dan ia adalah ikan yang agak ganas. asalnya daripada berlainan negara termasuk amerika selatan dan lain-lain negara. sebab itulah bentuknya berlainan.

bentuk, warna dan pergerakan aktif ini menjadikannya menarik bila diletakkan bersama-sama di dalam sebuah aquarium.

apabila dah terjebak memelihara cichlids ini, ianya menjadi lebih menarik apabila sifatnya juga unik dan sentiasa berubah dari hari ke hari.

itulah sebab aku memilih untuk memelihara ikan cichlids sehingga keluarnya blog ini.

1 comments:

  1. Dekat mana beli ikan cichlid? Nak tambah jenis lain pulak. Skrg bela German blue rams dgn peacock strawberry cyclid

    ReplyDelete