sponsor ad

Powered by Blogger.

Tuesday, February 17, 2015

Tagged under: ,

jangan campurkan spesis cichlids dengan spesis tiger barbs

cichlids dan tiger barb boleh hidop bersama jika aquarium sebagai habitat mereka cukup luasnya


sebelum anda membela ikan spesis cichlids ini, satu perkara anda perlu tahu iaitu cichlids amat sukar untuk hidup dengan spesis yang lain. sifatnya yang agresif dan suka menyerang ssama sendiri dan juga spesis lain akan menyukarkan usaha anda untuk mencampur adukkan banyak spesis ikan di dalam satu aquarium.

memang tidak dapat dinafikan bahawa jika kita mencampurkan beberapa spesis ikan yang kita suka, ia akan menjadi satu kepuasan untuk kita apabila melihat pelbagai spesis ikan kegemaran kita berenang-renang di dalam satu aquarium. mencampurkan cichlids yang mempunyai pelbagai bentuk dan warna dengan spesis tiger barbs yang juga berwarna warni memang cantik. tetapi itu semua hanyalah impian kita. hakikatnya agak sukar untuk berbuat demikian.

salah satu warna tiger barb yang menjadi kesukaan peminat spesis ini


kami pernah mencampurkan spesis cichlids dan tiger barb. tiger barb ini juga adalah sepsis pemangsa. bermakna sifatnya juga ganas dan suka menyerang. namun apabila dicampurkan di dalam kawanan cichlids, tiger barb tidak dapat bertahan. walaupun jumlahnya menyamai jumlah spesis cichlids.

paling lama 8 ekor tiger barb kami dapat bertahan adalah selama 2 minggu sebelum tiger barb terkahir juga mati. kematian tiger barb ini disebabkan mereka diserang dan dikacau oleh cichlids. apabila mendapati tiger barbs semakin lemah, semakin banyak dan galak cichlids ini akan menyerang. akhirnya tiger barbs mati. bangkai mereka mereka akan dimakan oleh cichlids jika tidak dibuang segera. pernah suatu ketika bangkai tiger barbs kami hanya tinggal separuh akibat dimakan oleh cichlids ini.

satu lagi tiger barb yang cantik


konklusinya jangan campurkan spesis cichlids dengan spesis tiger barbs. impian kita untuk melihat mereka berkawan baik dan berkasi cantik dengan pelbagai warna dan bentuk kebanyakannya tidak kesampaian. 

jadi, fikirlah sebelum mencampurkan ikan peliharaan kita. saya tegaskan sekali lagi bahawa cichlids adalah ikan pemangsa yang sifatnya agak ganas dan suka menyerang pihak lawan.

Namun keadaan mungkin berbeza jika anda mempunyai satu aquarium yang besar yang mempunyai tempat-tempat be
rlindung di dalamnya. aquarium yang besar mempunyai ruang yang luas untuk satu pihak yang diserang melarikan diri dan bersembunyi jika diserang. cichlids juga tidak mampu untuk menuntut kawasan mereka sendiri jika aquarium tersebut luas.

0 comments:

Post a Comment